De flauwekul van Web 2.0

Weblogs, wikis, tagging, folksonomies, twitter, social networks, lifehacking, crowdsourcing, kortom Web 2.0,. Snap jij het nog?

Herken je je in de volgende brandende vragen:

  • Hoe kan Web 2.0 helpen bij kennisontwikkeling, samenwerken, marketing, bedrijfsvoering, time-management, projectmanagement, personal branding en nog veel meer?
  • Wat kan een wiki, een blog of een social networking platform toevoegen aan mijn organisatie?
  • Hoe kan ik lifehacking voor mijn persoonlijk gemak inzetten?
  • Welke invloed heeft de invoering en het gebruik van deze instrumenten op mijn organisatie en haar cultuur?
  • Wat zijn de laatste ontwikkelingen en hoe gaat mijn markt daarmee om?
  • Welke kansen zijn er?
  • Wat laat ik liggen?

Het unieke en enerverende Web 2.0: geen flauwekul programma van vijf dagdelen biedt je de mogelijkheid om deze spannende nieuwe ontwikkelingen optimaal in te zetten voor jouzelf en jouw team, organisatie of onderneming.

Klikt het? Neem contact op met Martien van Steenbergen.

Web 2.0: geen flauwekul

Op het internet zijn veel—meestal gratis—instrumenten te vinden voor ‘social networking’, effectief samenwerken en communiceren. Nou doe je sommige dingen beter met een hamer, en weer andere beter met een zaag. Het programma Web 2.0: geen flauwekul helpt individuen, teams en praktijkgemeenschappen om de juiste moderne digitale instrumenten te vinden en ze op een effectieve en efficiënte manier te gebruiken, en in die volgorde.

Zet Web 2.0 voor jou en jouw organisatie en laat het de volgende problemen oplossen:

  • De deelnemers in de praktijkgemeenschap geen inzicht hebben in de andere deelnemers—wie zijn er nog meer en waar hebben zij kennis over?
  • Het netwerk is een black box die pas opengaat als je de mensen elkaar op een bijeenkomst persoonlijk ontmoet.
  • Kennisvragen worden vaak aan iedereen in het netwerk gesteld en neigen daarmee naar spam—mensen haken af en de kennis verwatert.
  • Kennisvragen kunnen niet of nauwlijks beperkt worden tot een deelgroep met juist die specifieke kennis.
  • Alle kennisuitwisseling loopt nu via een centraal coördinatiecentrum—vaak een beklemmende bottleneck.
  • Door overwegend bilaterale mailcontacten loopt de kennis weg en wordt te weinig gedeeld.
  • Het kost veel tijd om een website bij te houden.
  • De website wordt slecht bezocht.

Stuk voor stuk herkenbare en oplosbare problemen. De oplossing? Praktische invoering van Web 2.0 middels het programma Web 2.0: geen flauwekul met de volgende vijf dagdelen:

  1. Grondverf—de kenmerken van Web 2.0: historie, cultuur, technologie, strategische inzet digitale instrumenten en trends.
  2. Weblog—je eigen weblog!
  3. Wiki—je eigen wiki!
  4. Schrijven—voor het Web: pakkende tekst die bezoeker trekt;
  5. Cultuurschok—invoering van nieuwe instrumenten zonder angst.

Samen vormen ze prachtig geheel. Daarnaast kunnen deze dagdelen ook afzonderlijk afgenomen worden. Aansluitend een seizoen lang coaching en feedback per email op het creëren van je weblogs en wikis via drie groepssessies per telefoon van 60 minuten.

De Grondverf is de noodzakelijke onderlaag voor de overige delen die zich kenmerken door geen woorden maar daden. Dus de handen uit de mouwen en zelf aan de slag met weblog en wiki zodat je na afloop van dit programma jouw eigen weblog en wiki draaiend hebt. En je weet hoe je krachtig en interessant kunt schrijven voor het web.

Grondverf

Wat zijn de kenmerken van Web 2.0? Haar historie, de cultuur, de technologie, de strategische inzet van digitale instrumenten, de trends. Een korte en krachtige reis langs alle aspecten van het Internet en het Web.

De geest van open source en haar pioniers. De successen van Google, Wikipedia en weblogs. De kracht van (sociale) netwerken, “The Long Tail“, en “Wikinomics“. Afgetopt met een blik in de toekomst.

Een prachtige en prikkelende reis met heel veel voorbeelden.

Weblog

Vergroot je succes met je eigen weblog! Zowel individueel als voor een groep, organisatie of onderneming. Ben je ervan overtuigd dat je veel te bieden hebt voor anderen, maar zijn er nog te weinig mensen die dit óók weten?

Je omgeving ziet graag de persoon of personen achter een bedrijf of organisatie. Die wordt daarmee echter, geloofwaardiger, persoonlijker, vriendelijker, en daarmee effectiever. Een weblog is hier een prachtig digitaal instrument voor.

  • Een weblog is gemakkelijk zelf te bouwen en te onderhouden.
  • Een weblog scoort relatief makkelijk in zoekmachines.
  • Een weblog faciliteert de dialoog tussen organisaties en haar omgeving.

Daarom:

  • Toon op een weblog je expertise.
  • Schrijf kwalitatief goede artikelen.
  • Publiceer met een voorspelbare regelmaat.
  • Laat betrouwbare bronnen naar jouw artikelen doorverwijzen
  • Bouw voortdurend aan je reputatie.
  • Laat met je weblog een persoonlijk gezicht zien.
  • Zorg voor een authentieke, onderhoudende toon.
  • Houd je lezers vanzelf op de hoogte met RSS.
  • Nodig bezoekers uit op artikelen te reageren.

Weblogs verspreiden zich als een ware epidemie over internet. Ook steeds meer bedrijven passen een weblog strategisch toe vanwege de voordelen die het heeft.

Veel mensen voelen echter een drempel om een weblog te beginnen…

  • Geen idee waar mijn weblog over moet gaan.
  • Ik heb niks te vertellen.
  • Een weblog kost heel veel tijd.
  • Ik kan niet interessant schrijven.
  • Veel te technisch, zo’n weblog. Lukt me nooit.

Treur niet. Honderdduizenden zijn je al voorgegaan. De scherpe kanten zijn eraf. En onderhoudend en helder schrijven kan je leren.

Na deze enerverende workshop:

  • Weet je wat een weblog interessant maakt en aantrekkelijk voor lezers.
  • Weet je hoe je met je blog je marketing kunt versterken.
  • Heb je je eigen unieke stem waarmee je klanten aantrekt ontdekt.
  • Heb je de onuitputtelijke bron van blogcontent ontdekt.
  • Weet je hoe hoe je effectief voor het web kan schrijven.
  • Kan je bloggen inpassen in je dagelijkse werk.
  • Weet je hoe je je weblog effectief kunt promoten zodat je veel bezoekers krijgt.
  • Weet je hoe je hogerop komt bij de zoekmachines.

Wiki

Met een Wiki kan je webdocumenten gezamenlijk bewerken zonder dat de inhoud door deskundigen moet worden geredigeerd en/of geaccepteerd, en zonder centrale coördinatie. Zo is bijvoorbeeld Wikipedia een Wiki en ook het document wat je nu leest een Wiki-pagina. Het woord Wiki Wiki komt uit het Hawaïaans en heeft de betekenis van ‘snel, vlug, beweeglijk’.

Wiki’s worden steeds populairder. Gebruik jij al een Wiki? Wil je een Wiki inzetten voor je eigen project of voor het delen van kennis in een praktijkgemeenschap? Dat kan! En het is zeer eenvoudig in gebruik (makkelijker dan Microsoft Word).

Na deze unieke hands-on Wiki-workshop:

  1. Kan je een willekeurige voorbijganger:
    • in 60 seconden vertellen wat de nut en noodzaak van een Wiki is;
    • het verschil tussen Wiki, Wikipedia, MediaWiki en je eigen Wiki uitleggen;
    • in grote lijnen de historie van een Wiki vertellen;
    • het Wiki systeemconcept schetsen.
  2. Heb je je eigen persoonlijke pagina gemaakt met daarop:
    • een foto van je zelf;
    • vette en cursieve tekst;
    • een lijst met genummerde punten;
    • een sublijst met dikke punten;
    • een indeling een hoofdstukken en secties;
    • tenminste twee verwijzingen naar andere Wiki-pagina’s;
    • tenminste twee verwijzingen naar andere websites;
    • een eenvoudige tabel met twee kolommen en vier rijen.
  3. Weet je wat Wiki-sjablonen zijn en hoe je ze moet gebruiken.
  4. Weet je welke sociale afspraken, ethiek en beginselen helpen bij een florerende Wiki.
  5. Kan jij iemand anders trainen op het gebruik van een Wiki.

Kortom, na deze intensieve, enerverende en plezierige training mag je jezelf Wiki-expert noemen.

Schrijven

Op het web lezen mensen anders dan in een boek of tijdschrift. Schrijven voor het web is dus ook anders dan het schrijven van rapporten of boeken. Vluchtiger, sneller, puntiger.

Men blijft eerde hangen bij zaken die eruit springen en interessant lijken—en soms ook zijn. Op het web draait alles om aandacht. Dus vereist het schrijven voor het web ook een aanpak die daarbij past.

In één dagdeel leer je:

  • krachtig en interessant schrijven;
  • versterkend taalgebruik voor je te laten werken;
  • bezoekers te trekken en geïnteresseerd te houden;
  • het optimaal inzetten van “tagline blues”, “inverted pyramids” en “microcontent” en vermijden van informatievervuiling.

Cultuurschok

“We gaan met z’n allen naar de Ardennen, de schone lucht is even wennen.” zingt Herman Finkers. Invoering en gebruik van moderne digitale instrumenten heeft vaak invloed op de cultuur van een organisatie of praktijkgemeenschap. En andersom natuurlijk ook. Het is een andere manier van werken, en dat is even wennen.

Welke krachten kan je verwachten tijdens de invoering van Web 2.0? En hoe kan je die krachten optimaal inzetten voor de omarming van deze krachtige instrumenten. Harmonie tussen e-mail, weblog, wiki, forum, sms, mobiele telefoon en fysieke bijeenkomsten.

Deze workshop brengt ze voor je in kaart een reikt praktische pareltjes aan om er op een goede manier mee om te gaan. Verandering zonder angst.

Voor wie?

Het Web 2.0 programma is bestemd voor professionals, kenniswerkers en ondernemers in dienstverlenende beroepen, met een speciale focus op praktijkgemeenschappen (Communities of Practice).

Aan de slag met Web 2.0

Gaston Vilé, Stanley van Maaren en Martien van Steenbergen bieden samen het programma Web 2.0: geen flauwekul aan. Ze nemen je mee langs alle aspecten van Web 2.0 en je hebt na afloop je eigen werkende weblog en wiki. Bovendien weet je hoe je pakkend en levendig kunt schrijven voor het web en kan je het op een natuurlijke en vloeiende manier introduceren binnen jouw organisatie.

Kosten

Je kunt pas na afloop bepalen wat je het waard vind. Volg daarom eerst het programma of nodig ons uit het programma bij jou te implementeren. Daarna bepaal je wat het je waard is en welke factuur wij mogen sturen zodat wij ons werk voor anderen kunnen blijven doen.

Contact

Klikt het? Neem contact op met Martien van Steenbergen.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *